piątek, 10 sierpnia 2012

Doniczkowe kreacje

Resztki materiału, które pozostały mi po uszyciu poduszek czy pokrowców, oraz to, że już długo i bezskutecznie poszukiwałam osłonek na doniczki dla moich kwiatów (wiadomo - nie ten kolor, gabaryt, estetyka, cena), zainspirowały mnie do wykonania oryginalnych i niepowtarzalnych osłonek na doniczki.
Ich zaletą jest to, że właściwie nic nie kosztują, doskonale uzupełniają wystrój pokoju, a ich wykonanie zabrało mi niewiele czasu. Dało mi to dużo satysfakcji i poczucie, że każda z osłonek będzie unikatowa.
Ponieważ mam skłonności do tworzenia, jeszcze w myślach, coraz bardziej skomplikowanych projektów, podjęłam dość szorstką dla mej weny decyzję, że pierwszą osłonkę uszyję najprościej jak  tylko się da i zobaczę, czy osiągnęłam efekt, o który mi chodziło.

Oto moja pierwsza osłonka doniczki:
Osłonka nr 1 dla kalanchoe, która ma dorodne zielone liście, ale nie kwapi się do kwitnięcia. Trochę w tym pomogłam (Smycka 4 zł, IKEA)


Po prawej osłonka nr 2, po lewej nr 3, a w środku ostatnia z tej "kolekcji" - nr 4.  Jak widać, każda z osłonek jest inna - wena nie pozwoliła dłużej się więzić. Stąd jedna osłonka otrzymała wywijany "mankiet", druga liść, a trzecia ma wszytą gumkę (poniżej górnego brzegu doniczki) na długości ok. 10 cm

Osłonki na drugim zdjęciu są wyższe niż doniczki, gdyż przy okazji chciałam poprawić proporcje oraz ukryć wystające korzenie i nieciekawe pnie juk i draceny. Użyłam resztek materiału Majken (wzór biały/beżowy/zielony - 20 zł/m, IKEA). 
Jako dno osłonki wykorzystałam resztkę innego, ale cienkiego materiału - w razie ewentualnego zamoczenia szybko wyschnie.
W osłonce mieści się stara doniczka wraz z podstawkiem. Wystarczy, że osłonka będzie miała w górnej części  nieco większy obwód, wtedy nie ma problemu z wyjęciem doniczki.
Ponieważ niektóre podstawki nie bardzo były dopasowane do moich doniczek, które muszą przecież stać stabilnie, a jednocześnie podstawka nie powinna zbytnio wystawać poza obwód doniczki), niektórym dopasowałam je odcinając dno spożywczego plastikowego wiaderka (np. po kapuście kiszonej). Wiaderko ma bardzo strome ścianki i doskonale się do tego nadaje. Odcinałam denko wraz z brzegiem o wys. ok. 2,5 - 3 cm.

Jak to zrobić? Należy wykroić:
- pas materiału
  • równy długości obwodu doniczki w najszerszym miejscu  plus maksymalnie 5 cm (zapas na luz i zszycie)
  • o szerokości równej wysokości doniczki plus minimum 4 cm (1 cm na przyszycie dna i 3 cm na podwinięcie górnego brzegu). Jeśli osłonka ma być wyższa niż doniczka (a powinna ukryć choćby podłoże), to należy dodać jeszcze co najmniej 2 cm, albo i więcej. Wtedy można też zrobić znacznie szersze podwinięcie górnego brzegu i wówczas wnętrze osłonki wystające z nad doniczki będzie ładniej wyglądać 
- koło o średnicy dopasowanej wcześniej podstawki z dodatkowym brzegiem ok. 1 cm potrzebnym na zszycie z bokiem. Będzie to dno osłonki.

Wykonanie najprostszej osłonki:
  1. Wybrać materiał i zaplanować "kreację", a przede wszystkim wysokość osłonki
  2. Wykroić pas materiału z odpowiednim zapasem 
  3. Odrysować dno podstawki na lewej stronie materiału i wyciąć z zapasem 1 cm
  4. Zeszyć pas materiału (można trochę zwęzić na dole (zszyć po skosie), tak by dopasować długość dolnej części boku do obwodu dna
  5. Podwinąć górną część osłonki (szew boczny zostanie częściowo ukryty)
  6. Ułożyć bok i dno prawymi stronami do siebie i zszyć razem (zszywać od strony dna po wyrysowanej linii koła)
  7. Wywinąć osłonkę na prawą stronę i przeszyć dno osłonki w odległości 0,5 cm od brzegu, tak by przeszyć również brzegi zszytych części materiału. Zapobiega to nieładnemu wystawaniu dna zza obrysu podstawki
  8. Ewentualnie przeprasować bok
Gotowe! Do wycinania materiału, który raczej nie będzie w przyszłości prany, warto zastosować nożyczki z ząbkami (SY 26 zł, IKEA). 
Nożyczki te świetnie sprawdzają się również wtedy, gdy trzeba ciąć łatwo siepiący się materiał (np. Minna) - brzegi wytrzymają wtedy bez szwanku cały proces szycia.

Uwaga! Projekt osłonek na doniczki z tkaniny jest mojego autorstwa (zastrzegam wzór), zgadzam się na skorzystanie z niego na potrzeby własne, ale nie zezwalam na produkcję w celach handlowych czy komercyjnych. 
W razie zakusów, proszę o kontakt.

IKEA tkanina, dekoracja doniczki, ozdobić doniczkę, osłonka na doniczkę, osłonka z tkaniny, doniczki z tkaniny













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz