poniedziałek, 15 października 2012

Masaż hawajski od A do C


Jakiś czas temu uczestniczyłam w niezwykłych zajęciach relaksacyjnych z elementami masażu hawajskiego. Chcę o tym opowiedzieć, by tego nie zapomnieć i zachęcić każdego do wykonywania najprostszego masażu ciała - partnerowi, bądź dziecku.
Prowadząca zajęcia Luiza, opowiedziała nam o nim, a ja (nieudolnie) powtórzę, to, co z nich wyniosłam. Wiele przykładów tego masażu można zobaczyć w internecie (zachęcam), ale "nasze" były wykonywane w ubraniu przez współuczestniczki zajęć pod okiem i dzięki wskazówkom Luizy. Później, przy nadarzającej się okazji, ćwiczyłam nabyte "umiejętności" i zapewniam, że wszyscy delikwenci byli bardzo zadowoleni, a nawet twierdzili, że mój kilkuminutowy masaż niesamowicie ich odprężył.
Właśnie ten aspekt - masaż oparty na intuicji (do tego masowany może pozostać w ubraniu, także na siedząco), skłonił mnie do napisania tego postu, gdyż warto swoim bliskim robić takie przyjemności, nie trudząc się przy tym.
Podobno na Hawajach masują i masowani są wszyscy. Masuje się już niemowlęta (oczywiście bardzo, bardzo delikatnie), muskanie ramion chłopca powoduje, że później jego barki są szerokie, a masaż bioderek dziewczynki modeluje jej przyszłą kobiecą figurę. Masowane (dotykane z miłością) dzieci lepiej się rozwijają, zarówno fizycznie, jak i psychicznie (nawiązują pozytywne więzi z innymi ludźmi). Podobno stąd właśnie bierze się pogoda ducha, dobroć i serdeczność Hawajczyków. 
"Lomi jest hawajskim słowem określającym masaż. W wolnym tłumaczeniu oznacza ono uciskanie, ugniatanie, a także dotyk aksamitną łapą zadowolonego kota, również otwieranie się na miłość Powtórzenie słowa Lomi wzmacnia jego znaczenie, podkreśla jego wyjątkowość. Lomi Lomi jest więc masażem, który przekazuje jedyne w swoim rodzaju uczucie zadowolenia, błogości, miłości."
Masaż hawajski Lomi Lomi  jest jak dotyk aksamitną łapą zadowolonego kota

Zasady masażu hawajskiego,
 które zapamiętałam z zajęć, są następujące:
  • Masaż wykonywany jest płynnymi, spokojnymi ruchami przedramion, zewnętrznych części dłoni, podstawą lub  wierzchem (palce zwinięte w luźną pięść), a nawet... całym ciałem masującego (można się w różny sposób położyć na masowanym). 
Proszę obejrzeć film - tam w odróżnieniu od wielu innych, po prostu czuje się atmosferę, jaka towarzyszy masażowi (no i ta hawajska muzyka relaksacyjna!), widać te powolne, lecz cudownie relaksujące ruchy oraz zupełnie statyczne pozycje - to też masaż!
  • Nie stosuje się silnego nacisku punktowego np. czubkami palców (masujemy zawsze większymi powierzchniami dłoni czy przedramion), nie wykonuje się oklepywań itp. czynności znanych z masażu klasycznego. Oczywiście, nie ugniata się kręgosłupa, lecz mięśnie obok. I raczej ku górze, niż ku dołowi
  • Masaż jest intuicyjny i komfortowy dla obu stron. Jeśli chcesz zrobić masaż - zrób go, kierując się własną intuicją i wyczuciem. Nie ma się czego obawiać! Wystarczy przestrzegać ww. wskazówek.
  • Siła nacisku - z wyczuciem, zwłaszcza wobec małych dzieci. a wobec dorosłej osoby - tylko taka, żeby nie stała się dużym wysiłkiem dla masującego. Jeśli masażysta jest zmęczony wysiłkiem po kilkuminutowym seansie, to znaczy, że wykonał go zbyt mocno, zupełnie niepotrzebnie tracąc siły.
    Przykłady najprostszych ćwiczeń masażu, które zapamiętałam:
    1. Osoba siedzi normalnie oparta na krześle. masujący stoi za jej plecami i kładzie swoje przedramiona na jej barkach (opiera się) naturalnie bez nadmiernej siły. Gdy mnie masowano - czułam jak po chwili mięśnie ramion, pod wpływem jednostajnego nacisku rozluźniają się. Kiedy uczestniczka kursu oparła się na mnie z większą siłą (celowo, bo nie wiedziała jak), poczułam nieprzyjemne naprężenie mięśni, konieczne do stawienia oporu.   Kiedy ja masowałam - ustaliłam, że właśnie najodpowiedniejszy jest nacisk swobodnego oparcia się, masując w tej pozycji i ja się rozluźniałam. Po chwili, zaczęła pracować intuicja, na wyczucie lekko zmieniałam położenie i nacisk przedramion, tak jakbym szukała wygodniejszego oparcia. 
    2. Osoba leży na macie, masujący klęczy przed jej głową i przesuwa się dłonie (podstawy dłoni) małymi "kocimi krokami" wzdłuż kręgosłupa (tuż obok!), opierając się z wyczuciem. Płynnymi ruchami całych dłoni lub przedramion masuje także ramiona, plecy, nogi. Można  też położyć się w poprzek na masowanej osobie np. w odcinku lędźwiowym i rozciągać (odpychać ku górze) jej kręgosłup. Całkiem spory ciężar ułożony w odpowiednim miejscu może ułatwić rozluźnienie tej czy innej części ciała, wręcz przynieść ulgę.
    Gdy zetknęłam się z masażem hawajskim, była to dla mnie zupełna nowość, odkrycie. Jeśli kogoś ten temat zainteresował, polecam obejrzenie kilku filmików na You Tube, by zdobyć o niebo większe pojęcie o tej wspaniałej technice, niż moje wówczas.
    Ja chciałam tylko zachęcić do swobodnego i intuicyjnego wykorzystania jego elementów jako wspaniałej techniki relaksacyjnej i nie zrażania się brakiem odpowiedniego stołu do masażu, olejku, specjalnych okoliczności, umiejętności czy czasu. Kilka minut poświęcone w ten sposób drugiej osobie, pomoże jej zrelaksować się, rozładować stres, a może i ukoić ból. Masujący z kolei, szybko odczuje moc i mądrość własnej intuicji, która bezbłędnie mu podpowie, gdzie i jak dotykać, ugniatać czy rozmasować. Poczuje też jak jego własne ciało staje się wyrafinowanym narzędziem, stanie się jego świadomym posiadaczem. Zapewniam, że obie role mogą wprawić w naprawdę błogi i pogodny stan ducha. I ciała. 
    A czasem wystarczy po prostu dobry dotyk bliskiej osoby. Polecam także: http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=qvkcdY1_2As   - na wolno przesuwających się zdjęciach można podpatrzeć technikę masażu http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=TQDLBoKI-Q4&feature=endscreen -  spójrzcie, ta dziewczyna kompletnie odpłynęła w czasie masażu głowy i szyi!

    hawajski masaż, masaż lomi lomi, Luiza Szumiło, dotyk intuicyjny, relaksacyjny masaż, muzyka relaksacyjna, płynny ruch, masować przedramionami, delikatnie ugniatać, masaż dzieci, błogi stan

    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz