niedziela, 26 maja 2013

Kurczak z warzywami - szybko i po chińsku


Kurczak z warzywami po chińsku

Bardzo polubiłam kuchnię chińską, zwłaszcza jej aromatyczne przyprawy. Dobrych parę lat temu trafiłam na skromną, ale sympatyczną knajpkę z pyszną i niedrogą kuchnią orientalną (polecam), prowadzoną przez Wietnamczyków. Uwielbiam od czasu do czasu chodzić tam na obiad (plus "obowiązkowy" deser w postaci ananasów w cieście polanych syropem anyżowym i posypanych wiórkami kokosowymi. Ach!). Dopiero wtedy poznałam smaki, aromaty i pikantność kuchni orientalnej, która i tak jest przystosowana dla podniebienia Europejczyków (delikatniejsza). Czasem sama próbowałam coś upichcić w stylu chińskiej kuchni, ale działając na wyczucie, bez znajomości tamtejszych przypraw, ich właściwości i zastosowania, za każdym razem wychodził mi inny smak, albo danie wypadało wręcz mdło. Smakować smakowało, ale przygotowując tego typu jedzenie nigdy nie miałam pewności czy właściwie dobrałam wszystkie składniki oraz przyprawy - w należytej ilości i proporcji. Jeszcze wcześniej stosowałam Fix do potraw chińskich (Knorr), ale jest tam tylko niewielka ilość suszonych warzyw i grzybów, czyli wychodził ryż z kurczakiem o smaku chińskim. Zaznaczam, że fix jest OK, ale dla mnie było to za mało (zwłaszcza smaku i warzyw).
Aż pewnego dnia...

Kurczaka (indyka, schab, tofu) z warzywami po chińsku doskonale przyprawionego można łatwo wyczarować w niedługim czasie 


trafiłam na przyprawy Kotanyi o nazwie Secrets of Asia. Wypróbowałam wszystkie (3 rodzaje), a danie (kurczak z ryżem i warzywami) smakowało wybornie za każdym razem. Przyprawę kupiłam w promocji po 1,30 zł za sztukę (są to porcje przyprawy o wadze 30 g do wykorzystania w całości), dokupiłam potrzebne warzywa (wszystko jest podane na opakowaniu) i zabrałam się za gotowanie chińszczyzny :-). Dziś chcę napisać o tym jak łatwo i szybko (max 30 minut) można wyczarować pyszne danie o wyrazistym orientalnym smaku. Będzie to mięso drobiowe z warzywami i ryżem, oczywiście z przyprawą Sekrety Azji.

Poniżej podaję listę składników, którą podaje producent, ale od razu dorzucę własne uwagi.

Składniki na 3-4 porcje :
  • 350 g mięsa drobiowego lub wieprzowego albo 250 g tofu (pierś kurczaka, pierś indyka lub schab. Drób jest jednak delikatniejszy.)
  • 1 czerwona papryka
  • 1 zielona papryka
  • 1 cebula
  • 1 cukinia  (najlepiej długości do 30 cm i średnicy do 5 cm)
  • 150 g grzybów  (mogą być grzyby mun, pieczarki, boczniaki lub np. podgrzybki. Pomijamy ten składnik wybierając przyprawę Chiang Mai Curry )
  • 1 – 3 łyżek oleju słonecznikowego (co najmniej 3-4 łyżki, może być rzepakowy)
  • 1 łyżka mąki  (warto posłużyć się dozownikiem do przypraw lub solniczką i posypać mięso mąką)
  • 1 opakowanie mieszanki 1) A'la Kanton, 2) Shanghai Wok lub 3) Chiang Mai Curry (KOTANYI)
  • 100-150 ml wody

Przygotowanie dania mięsnego z warzywami, ryżem i przyprawą chińską (tutaj: Shanghai Wok) Kotanyi :
1/ obsmażenie mięsa i cebuli, 2/ dodanie przyprawy 3/ dodanie pozostałych warzyw i grzybów 4/ nie zapomnij dodać cukinii 5/ wymieszane warzywa przykryj i duś ok. 10 minut, 6/ gotowe danie

Sposób przygotowania zaraz omówię, nie ma tu żadnej filozofii, wystarczy wykonać kilka czynności, byle po kolei, a pyszny obiad lub ciepła kolacja, a nawet danie imprezowe będzie gotowe w pół godziny. Kurczaka z warzywami przyrządzałam już z każdą z ww. przypraw (jedna jest mocno pomarańczowa, druga czerwona, a trzecia ciemnozielona) i nie potrafię stwierdzić która jest najlepsza - różnią się wyglądem i smakiem, więc bardzo mi to odpowiada, bo lubię odmiany i urozmaicenia :-).
A więc czas start!
Przygotowanie składników do kurczaka po chińsku z przyprawą Kotanyi:
  1. Jeśli chcesz użyć suszonych grzybów mun jak najszybciej zalej wrzątkiem 2-3 duże sztuki (lub kilka mniejszych), gdyż muszą odstać 20 minut, by zmiękły i napęczniały. Po tym czasie odlej wodę, przepłucz i odetnij końcówki nóżek, a następnie pokrój w cienkie paski. W swoim czasie będą smażone z warzywami
  2. Wstaw wodę potrzebną do ugotowania ryżu (25-30 dag ryżu, może być w woreczkach - 3 szt.). Ryż wkłada się do wrzątku (można lekko posolić lub dodać trochę przyprawy typu "Jarzynka". Gotowanie około 15 minut na malutkim ogniu (pokrywka lekko uchylona)
  3. Opłucz mięso i pokrój je w niedużą kostkę 1,5 x 1,5 cm lub paseczki. Wyłóż na głęboki talerz
  4. Pokrojone mięso posyp mąką
  5. Obierz cebulę, przekrój na pół. Każdą połówkę natnij 2-3 razy i pokrój dość cienko i wyłóż na mięso (to będzie I etap smażenia)
  6. Umyj papryki, przekrój je na pół, wytnij gniazdo nasienne z ogonkiem (można wyłamać) oraz białe błonki. Każdą połówkę przekrój jeszcze raz na pół - teraz łatwiej będzie pokroić ją wzdłuż na paseczki, a paseczki w słupki lub kostkę. Wyłóż na drugi talerz
  7. Umyj cukinię, obetnij końcówki i cieniutko obierz ze skórki (doskonale sprawdzi się tu obieraczka do ziemniaków lub warzyw). Przekrój cukinię w połowie (łatwiej operować), każdą połówkę przekrój wzdłuż na cztery i pokrój na ćwierć plasterki o grubości do 2 cm (mniejsze kawałki mogą się rozpaść podczas duszenia, ale to nic złego) i dołóż do papryki. Jeśli dotąd nie jadłaś cukinii, masz wyśmienitą okazje, by poznać jej delikatny smak - w żadnym razie nie pomijaj tego składnika :-). 
  8. Inne grzyby - po opłukaniu pokrój na plasterki, bądź paseczki (boczniak) i dołóż do papryki z cukinią
Smażenie mięsa z warzywami i przyprawą Kotanyi:
  • na dużą patelnię nalej 3-4 łyżki oleju (na oko!) i dobrze rozgrzej na ogniu
  • na gorący tłuszcz wyłóż mięso i cebulę. Drewnianą łopatką mieszaj, by mięso ścięło się ze wszystkich stron
  • do obsmażonego mięsa dodaj całe opakowanie przyprawy Secrets of Asia i wymieszaj i jeszcze chwilkę smaż (przyprawa dobrze przylgnie do kawałków mięsa)
  • dodaj pozostałe składniki z drugiego talerza i smaż przez chwilę mieszając (łącznie z grzybami, jeśli je przewidujesz w daniu)
  • dolej ok. pół szklanki wody i przykryj patelnię na 10 minut (polecam minutnik!!), niech wszystko się dusi. Teraz masz chwilę, by odcedzić ryż, ale zaglądaj od czasu do czasu do patelni i przemieszaj zawartość
  • wyjmij ryż z wody, rozetnij (otwórz? Nigdy mi się to nie udawało, więc rozcinam nożem z piłką), przełóż do misy lub garnka, albo od razu nałóż porcje na talerze (najlepiej w formie kopuły na środku głębokiego talerza). Przygotuj sztućce i zapowiedz głośno, żeby nikt Ci się nie plątał pod nogami, bo idziesz z gorącą patelnią (oczywiście, wszyscy domownicy znęceni zapachem już okupują stół, głośno i wymownie przełykając ślinę).
  • pewnie już minęło te 10 minut duszenia: odkryj patelnię, jeszcze raz wszystko wymieszaj (delikatnie) i ułóż na talerzach dookoła ryżu
Smacznego!

Ryż z piersia kurczaka z warzywami po chińsku (można użyć mięsa indyczego, tofu lub schabu)

Na koniec dodam jeszcze, że w przypadku braku odpowiedniej ilości całej gamy składników (np. papryka jest obecnie bardzo droga), jak najbardziej można wspomóc się np. mrożoną mieszanką chińską w całkiem przystępnej cenie :-). Na zdjęciach pokazałam danie przygotowane tylko z jednej papryki (akurat czerwonej). Zamiast drugiej papryki dodałam ok 25 dag mrożonych warzyw na patelnię (mieszanka chińska), w której były i grzyby, i papryka, marchewka, pędy bambusa itd. Jeśli więc jakoś nie składa się lub nie ma czasu, to jak najbardziej można użyć warzyw na patelnię (mieszanka chińska), ale nalegam na dodanie cukinii oraz przede wszystkim jednej z aromatycznych, wspaniale skomponowanych przypraw do kuchni chińskiej  :-) 

Kurczak z warzywami po chińsku - sekret smaku znajduje się w przyprawie.
Muszę kończyć, bo mi obiad stygnie  :-).

Tego typu danie obiadowe serwuję kilka razy w roku, powiedzmy 6.

Znalazłam jeszcze zdjęcie pokrojonej cukinii. Jeśli ktoś nie widział jak wygląda jej wnętrze - proszę bardzo. Moim zdaniem, całkiem apetycznie.



105200


kurczak po chińsku, szybkie danie chińskie, kurczak z warzywami i ryżem, kurczak przyprawa chińska Kotanyi, danie chińskie z cukinią, warzywa na patelnię mieszanka chińska, grzyby mun do kurczaka, mięso drobiowe po chińsku



7 komentarzy:

  1. Audycja zawiera lokowanie produktu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teoretycznie tak, praktycznie - nic z tego nie mam :-). Pozdrawiam

      Usuń
  2. O, muszę się rozejrzeć, czy u mnie są już takie przyprawy, bo przyznaję, że do tej pory jakoś nie wpadły mi w oko... Być może dlatego, że się za bardzo rozglądałam :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Używam ich od ponad roku, ale rzeczywiście - widziałam je i z przyzwyczajenia zaopatruję się w nie tylko w jednym sklepie. Mam nadzieję, że są i w innych. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Po prostu pychotka!!! , a kwestia lokowania produktu nie ma tu nic do rzeczy. Mięso, warzywa i ryż trzeba doprawić taką czy inną przyprawą, a jak ktoś się nie zna na gotowaniu, to chętnie korzysta z gotowych przepisów. Ja podobną potrawę kiedyś jadłem u kolegi na imieninach i było pycha. Teraz mogłem to powtórzyć osobiście --- pychotka :) Lepiej kupić gotowe przyprawy, bo samemu prawdopodobnie nie da się skompletować bukietu chińskiego, czy jak go tam zwał. Cociaż to nie blog kulinarny to chętnie tu zaglądam bo trza coś na obiad. Opisy i super zdjęcia jak krowie na rowie :P Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ooo tak uwielbiam takie dania. Mogłabym je jeść codziennie :)

    OdpowiedzUsuń